بهبود بخشی سنگ های قیمتی با فلز بریلیوم

۱۳۹۷/۳/۶

بهبود بخشی سنگ های قیمتی با فلز بریلیوم

بهبود بخشی با بریلیم به عنوان یکی از  روش های اخیر در دانش بهبود دهی سنگ های قیمتی شناخته شده است. بهبود بخشی بریلیم یک شکل از  بهبود دهی حرارتی به ویژه برای یاقوت کبود است که با این روش عنصر برلیوم را برای انجام فرآیند گرمایی به گوهر اضافه می کنند. بریلیم یک عنصر شناخته شده در جهان گوهرها است، به این خاطر که این فلز، جزء اساسی بسیاری از سنگ های قیمتی، از جمله زمرد، بریل، آکوامارین و کریستوبریل است. هنگامی که یاقوت کبود با بریلیم گرما داده می شود، نتیجه آن کاهش ته مایه آبی رنگ در سنگ است. بنابراین یاقوت کبود زرد روشن یا نارنجی در اصل از یاقوت کبود با رنگ زرد مایل به سبز شکل گرفته است. برخی از رنگ های خیره کننده با استفاده از این روش تولید شده است.

از این روش گاهی به عنوان روش بهبود دهی نفوذ در ساختار اتمی سنگ یاد می کنند. با این حال برخلاف برخی اشکال قدیمی تر بهبود سازی با روش نفوذ در ساختار اتمی سنگ، شیوه نفوذ با فلز برلیم، یک رنگ جدیدی در اعماق سنگ نفوذ پیدا می کند. بنابراین پس از انجام این عمل، سنگ را در صورت نیاز باید مجددا تراش داد. این روش نفوذ با برلیوم بر خلاف روش قدیمی است که تنها سطح سنگ قیمتی را رنگ می نماید.

 

پس از برخی اختلافات اولیه، بهبود دهی به وسیله فلز بریلیم در حال حاضر به طور گسترده ای در تجارت گوهر به عنوان یک روش قانونی برای بهبود سازی سنگ های قیمتی پذیرفته شده است. با این حال، بسیار مهم است که سنگ های بهبود سازی شده با این روش در دنیای تجارت شناخته شده باشند. شایع ترین عنوان برای این روش “بهبود سازی شده با فلز برلیوم ” و یا “بهبود سازی شده با Ba است. Ba حروف اختصاری برای عنصر برلیوم می باشد.

با این وجود برای شناسایی و آشنایی با روش های متفاوت بهبود دهی سنگ های قیمتی نیاز به حضور در کلاس های پیشرفته گوهرشناسی خواهید داشت. شرکت آریان گوهر رخشان با برگزاری کلاس های گوهرشناسی مطابق با شیوه های درسی GIA این فرصت را در اختیار شما قرار داده تا بتوانید با روش های گوناگون بهبود سازی کردن سنگ های قیمتی آشنا شوید تا در هنگام خرید بتوانید سنگ های اصل و طبیعی را از غیر طبیعی و یا بهبود دهی شده تشخیص دهید.

 

منبع مقاله:

سایت gemselect

دیدگاه های ثبت شده

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

دیدگاه خودتان را ارسال کنید

. بخش‌های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.