سنگ های قیمتی استرالیا

۱۳۹۷/۳/۶

سنگ های قیمتی استرالیا

استرالیا امروزه نقش بسیار مهمی در بازار گوهر و جواهر ایفا می کند. این کشور نه تنها  یکی از بزرگترین بازارهای مصرف کننده برای سنگ های قیمتی و جواهرات است بلکه استرالیا به عنوان مکان فرآیند تولید جواهرات و سنگ های قیمتی شناخته شده است. استرالیا معروف ترین عرضه کننده ی اپال و الماس بسیار خوب است. اما این کشور انواع دیگر سنگ های قیمتی را نیز تولید می کند.

در اوایل قرن 20، یک یاقوت کبود تجاری در نزدیکی کوئینزلند و استرالیای غربی کشف شد. تا دهه 1960 بیشتر یاقوت های کبود کشف شده در استرالیا بسیار تاریک بوده و ارزش استفاده بر روی جواهرات را نداشتند. تا اینکه از دهه 1960 به بعد تعدادی از تاجران تایلندی به روشی دست یافتند تا بتوان این یاقوت ها را روشن و شفاف تر کرده و به آنها رنگی زیبا و جذاب داد. بنابراین تقاضا برای یاقوت کبود در استرالیا افزایش چشمگیری پیدا کرد، اما آن عمر کوتاهی داشت، زیرا پس از مدتی رسوبات یاقوت کبود در تایلند و ماداگاسکار کشف گردیدند که کیفیتی بهتر از یاقوت های کبود استرالیا داشتند. استخراج یاقوت کبود امروزه به دلیل اینکه این نوع سنگ ارزش تجاری بالایی ندارد در مقیاس بسیار کوچک در استرالیا بهره برداری می شود.

 

 

در سال 1979، یک رگه بسیار ارزشمند رسوبات الماس در استرالیای غربی جاییکه امروزه به عنوان معدن الماس آرگایل شناخته شده، کشف گردید. معدن الماس آرگایل متعلق به گروه ریو تینتو است و توسط همین گروه معدنی نیز بهره برداری می شود. این معدن از سال تأسیس خود یعنی 1983، بیش از 800 میلیون قیراط الماس راف را  تولید کرده است. در اواخر  دهه 1980، استرالیا یک سوم تولید الماس تراش نخورده جهان را به بازار عرضه می کرد. اگر چه درصد زیادی از الماس راف مناسب برای استفاده های صنعتی است، معدن آرگایل همچنین تعدادی الماس سفید و شامپاین فانتزی و الماس آبی را نیز داراست.

استرالیا همچنین بدون اغراق سردمدار استخراج، تولید وعرضه بهترین و کمیاب ترین نوع اپال در جهان است. این اپال باارزش شامل اپال سیاه استرالیا می شود. بهترین نوع اپال سیاه تصور می شود که از منطقه لایتنینگ ریج واقع در شمال غربی کشور جدید ولز جنوبی، وجود دارد. اپال استرالیا در سراسر جهان به خاطر بازی خارق العاده رنگ ها و ثبات بسیار عالی اش  مشهور است. در سال 1993، استرالیا اعلام کرد اپال سنگ جواهر ملی این کشور بوده و معادن اپال استرالیا از مجموع تمامی معادن این سنگ قیمتی در نقاط دیگر جهان، بزرگتر است. علاوه بر اوپال سیاه استرالیا همچنین تولید کننده انواع دیگر اپال مانند اپال آتشین، اپال سنگی و اپال سفید است. بعضی از رسوبات اپال اخیرا در اتیوپی کشف گردید. تخمین زده شده که استرالیا تقریبا 95 درصد اپال جهان را تولید می کند.

علاوه بر اپال، الماس و یاقوت کبود، استرالیا همچنین به تولید سنگ های قیمتی دیگر از جمله عقیق، آماتیست، چرت، کریسوبریل، کریسوکولا، مرجان، فوجسیت، گاسپیت، جاسپر، کیانایت، مالاکیت، سنگ چوب، پریس، پرهینت، رودولیت، سنگ کریستال (کوارتز) سودولیت، چشم ببر، ببر آهنی، تورمالین، وریسایت، زیرکن مبادرت می ورزد. در طول سال های اخیر، سنگ های قیمتی بیشتری هم هستند که در سرزمین های وسیعی از استرالیا کشف شده اند. با توجه به وسعت بسیار زیاد زمین های استرالیا، بسیاری از این سنگ ها در مناطق دور افتاده قرار دارند که به همین دلیل اکتشاف آن ها  بسیار دشوار است. این تعجب آور نیست که مقدار زیادی از مساحت آن ناشناخته باقی مانده و همین امر فرصت عالی برای اکتشاف گوهرها در آینده است.

 

منبع مقاله:

سایت gemselect

دیدگاه های ثبت شده

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

دیدگاه خودتان را ارسال کنید

. بخش‌های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.